HBO recenzija: Igra prijestolja

HBO recenzija: Igra prijestolja

Autor: Aldina Hasanović | 12. 05. 2011 - 00:47 | 0 komentara

Dovoljan je tek jedan pogled na (poveću) vanjštinu Martinovog serijala "Pjesma vatre i leda" da bismo naslutili koliko je golem svijet pisac stvorio ispunivši ga zapanjujućim krajolicima, brojnim raznolikim likovima te njihovom historijom i međusobnim odnosima koji se razvijaju i mijenjaju kroz hiljade i hiljade stranica.

A "Igra prijestolja", po kojoj je serija snimljena,  tek je prva od dosad četiri objavljene gigantske knjige.

Prenijeti taj svijet na ekrane, vjerno ga dočarati svima onima koji su pročitali knjigu, ali ga otvoriti i približiti i onima koji se tek ekranizacijom prvi put susreću s njime – nevjerojatno je velik i riskantan potez, no već prve tri prikazane epizode potvrđuju da je pred nama nezaobilazan fantastični spektakl.

Od prvoga trenutka kada sam saznala da je ova nevjerovatna knjiga pretočena u 10 epizoda istoimene mini-serije pitala sam se kako će sve to izgledati. Toliko je detalja, toliko nevjerovatnih mjesta i događaja, a tek likovi... Uvijek je teško likove koje smo stotinama stranica oblikovali u svojoj mašti, dajući im jedinstven izgled uz piščevim perom dodijeljen im karakter, gledati kako zaživljavaju kroz glumce koji na bolji ili lošiji način utjelovljuju svoje uloge.  Uzevši u obzir da neke osobno zamišljene likove ne bih u potpunosti mogla prepoznati u glumcima čak ni da ih sama biram, moram priznati da je u ekranizaciji "Igre prijestolja" nekoliko, po mom mišljenju, punih pogodaka.

Meni lično najpogođeniji lik svakako je Tyrion Lannister kojeg je fenomenalno utjelovio Peter Dinklage. Njegova izuzetna osobnost, uz neizostavan sarkastični humor i inteligentne upadice, ispunjava svaku scenu u kojoj se pojavio baš kao što je slučaj i u knjizi.  Već nakon prve epizode bilo je jasno da nikada ne bih mogla zamisliti boljeg Tyriona Vražička od njega. Sean Bean kao knez Eddard Stark i Michelle Fairley kao kneginja Catelyn Stark oboje imaju istaknutu crtu snage i odlučnosti koja karakterizira njihove likove i daje im autentičnost.  I premda kneza Eddarda nisam baš tako zamišljala, nakon prvih nekoliko minuta shvatila sam da je i ta uloga dodijeljena pravome glumcu. Još neki od odlično odabranih su Mark Addy za ulogu nekad snažnog i močnog kralja Roberta Baratheona koji se odao piću i ženama te postao debeo, star i nesposoban sam voditi kraljevstvo;  Jason Momoa kao snažan, nepobjediv vođa divljačkih Dothrakija čija je pojava doista dojmljiva kakva i treba biti, te Kit Harington u ulozi Jona Snowa koji od prve epizode uspješno oživljava lik snažnog ali emotivnog mladića čiji se život kao sramotnog podsjetnika na davnu očevu nevjeru zaokreće prema perspektivnom zakletom bratu Noćne Straže.

Moje odobravanje likova ubrzo je bilo praćeno i odobravanjem scenografije koja  gotovo besprijekorno prati knjigu.  Lokacije su doista prekrasne i uvjerljivo dočaravaju hladan i tmuran sjever Oštrozimlja, negostoljubivost i masovnu impresivnost ledenog  Zida te žarke boje i  toplinu istoka i sjevera. U nekoliko scena zapanjeno sam pomislila : "To je to! Baš kako sam zamišljala." Interijer nimalo ne zaostaje u upotpunjavanju ugođaja mijenjajući se od hladnih sjevernjačkih soba (poput kamene spavaonice kneza Starka sa brojnim krznenim pokrivačima i ognjem) do bogatih, toplih i prozračnih odaja u kraljevskome dvorcu.

Očekivala sam da će biti teško orijentirati se u naglim promjenama lokacije gdje se istovremene radnje događaju, no svaka od njih obilježena je vlastitim bojama, klimom i kulturalnom raznolikošću stoga sam odmah mogla prepoznati Kraljev grudobran, Oštrozimlje, Zid ili božansku šumu. Svakako moram spomenuti i Drvo srca, središta Božanske šume i važnog religioznog faktora mnogih kneževskih kuća, kojem je u seriji pogođen dramatičan kontrast bijele kore i krvavo crvenog lišća čineći ga doista posebnim i upečatljivim kakvo treba biti. Drvo nije jedini dobro pogođeni detalj koji me osvojio. Tu su svakako  grbovi pojedinih velikanskih kuća, svaki precizno prati opise iz knjige, zatim oklopi i obilježja pojedinih vitezova i kneževa koji ih čine prepoznatljivima te ono meni najdraže – likovi u većini scena govore iste rečenice koje su napisane u knjizi.

U svim tim hvalama ipak se mora zateći i pokoja kritika. Ono što mi je posebno zasmetalo je nedovoljna razrađenost odnosa krhke prognane princeze Daenerys i divljeg khala Droga, čiji je prelazak iz prisilnog, za nju neželjenog braka u bezuvjetnu ljubav i privrženost u seriji poprilično skraćen.  I dok je vanjski izgled khala i njegovih Dothrakija uvjerljivo pogođen kroz njihovu oskudnu odjecu i duge pletenice, kosa  (ili bolje rečeno poprilično neuvjerljive i pomalo smješne perike) Daenerys i njenoga brata Viserysa jednostavno mi ne izgleda dobro. Nedostaje mi i malo veća prisutnost strahovukova koji su u knjizi puno zastupljeniji nego u prve tri epizode serije.

Tek bih djelomično mogla zamjeriti odabir glumica (a i nekih glumaca) očigledno starijih od likova koje tumace no to mogu oprostiti kad uzmem u obzir da knjiga, a time i serija, obiluje erotičnim scenama koje ne bi bile primjerene maloljetnim glumicama. Ipak, zasmetalo mi je što je nekim likovima u seriji dodana koja godina (primjerice Branu i Robbu Starku).

Ipak, te sitne zamjerke nipošto ne mogu pokvariti sveukupan dojam koji serija ostavlja od samoga početka svojom uvodnom špicom koja nas orijentira na karti Westerosa uz lako pamtljivu i prepoznatljivu melodiju pa sve do posljednje dramatične minute  koja obilježava kraj svake epizode.

Nakon (bez daha) odgledane prve tri epizode koje su gledatelje tek uvele u osvajajuću priču o brojnim porodicama i njihovim raznolikim članovima koji spletkama, smicalicama i izdajama, upotpunjenima ljubavlju, prijateljstvom i čašću, žele sjesti na Željezno prijestolje i postati vladarem svih Sedam kraljevina.

Svim bih ljubiteljima fantastike (ali i onima koji to nisu, a mogli bi postati) preporučila da u ovim idućim sve toplijim danima uključe svoje HBO programe i postanu dio svijeta u kojem  zima tek dolazi.

Ocjena 5/5

Kristina P. / HBO Adria